Polytechnické vzdělávání a STEM (anglická zkratka pro vědu, technologie, inženýrství a matematiku) předměty hrají stále důležitější roli v moderní výuce. ZŠ Husitská se dlouhodobě zaměřuje na to, aby si žáci osvojovali nejen teoretické znalosti. Klademe důraz na rozvoj praktických dovedností, které odpovídají požadavkům budoucnosti, ve které mají naši žáci uspět. Podpora STEM vzdělávání navíc nemusí být doménou pouze starších žáků. Už na prvním stupni se snažíme vzbudit zájem dětí o přírodní vědy a technické obory prostřednictvím hravých experimentů a aktivit.
Jedním z našich úspěchů je nedávná účast našich žáků pátého ročníku v soutěži T-PROFI – Talenty pro firmy. V této soutěži děti v týmové spolupráci se středoškoláky sestavují model dle zadání z polytechnické stavebnice Merkur pod vedením odborníka z praxe. Naše škola i letos obhájila vítěznou první příčku z loňského roku a postoupili jsme do krajského kola.
Krajské kolo se konalo 15. listopadu 2024 v kongresovém centru Aldis v Hradci Králové. Náš tým se utkal s dalšími sedmi školami, z nichž dvě přijely z Polska. Úkolem soutěžících bylo během dvou a půl hodiny postavit model větrné elektrárny vybavené Wattovým odstředivým regulátorem a elektronickou řídící a spínací jednotkou s bezdotykovým čidlem. Hodnocení poroty bylo přísné. Rozhodovala bezproblémová funkčnost modelu, preciznost sestavení, bezpečné zapojení elektroniky i řemeslný cit pro detaily.
I přes silnou konkurenci a časový pres náš tým zazářil a odvezl si z Hradce diplom a věcné ceny za skvělé druhé místo.
To bylo pro nás tím nejlepším důkazem toho, že zodpovědný trénink a kvalitně vybavené zázemí na naší škole přináší své výsledky. Tato zkušenost žákům ukázala, jak důležitá je schopnost spolupráce, přesné práce a kreativity při řešení reálných úkolů.
Polytechnická výuka však není jen o soutěžích. Naším cílem je ukazovat žákům, že věda a technika nejsou abstraktní obory, ale důležité nástroje pro porozumění světu kolem nás. Prostřednictvím praktických projektů, jako je práce s 3D tiskárnami, stavebnicemi nebo programováním, připravujeme děti na budoucnost, kde budou tyto dovednosti nezbytné.
PhDr. David Mudrák